Putopis: Budimpešta [ gdje jesti, kupovati, šta posjetiti i vidjeti ]

PUTOPIS: BUDIMPEŠTA

Planiranje putovanja nikada ne bih svrstala u neke svoje “jače” strane prije svega jer do par godina unazad, nisam imala posebnu motivaciju da sama isplaniram putovanje – od početka do kraja. Možda sam bila malo uljuljkana i lijena a nisam ni imala stvorenu naviku da često putujem, što zaista jeste šteta. Putovanja umiju biti zahtjevna, zaista se mora misliti o milion stvari kako bi sve išlo glatko ali – apsolutno su vrijedna svakog truda i uloženog vremena.

Znam da mi je bilo lijepo po osjećaju nostalgije koji se javi po povratku kući sa puta. U jednu ruku mi se drago vratiti kući koju istinski poželim a opet sjećanje na naše male avanture koje smo upravo doživjeli svaki put izmame osmijeh na lice. Putovanje je jedna od malobrojnih stvari koje nas obogate umno i duhovno, poklanjaju nam nešto što se ne može mjeriti novcem. I upravo sam imala snažan osjećaj sreće po povratku kući, po kojem sam znala da je iza nas jedno uspješno putovanje do Budimpešte. A i gomila poruka u mom inboxu na Instagramu (izazvana storijima iz Budimpešte), dala mi je do znanja da bi jedan putopis mogao biti zanimljiv i koristan.

Zašto baš Budimpešta? U osnovnoj školi sam išla na ekskurziju u Budimpeštu – ali od tada je prošlo gotovo 20 godina i apsolutno se ne sjećam ni pola toga. Više mi je u sjećanju naše društvo i dogodovštine dok je sam grad negdje u pozadini. Budimpešta mi se odavno motala po mislima a izabrana je za evropsku destinaciju broj jedan za 2019. godinu – ispostavilo se da je stvarno 2019. odlična godina za ovaj grad (barem u turističkom smislu). Kada su putovanja u pitanju, nisam ljubitelj organizovanih tura i ne idem preko agencija već najviše volim sama isplanirati sve; od prevoza, smještaja pa do samih aktivnosti tokom putovanja. I zaista znam da će neskromno zvučati ali, ove godine sam samu sebe potapšala po ramu jer odlično su se posložili planovi koje sam imala. pa, krenimo od početka.

Prevoz

Većinom ćete čuti kako se u BiH putuje avionom iz Sarajeva za Budimpeštu (relativno jeftini Wizz letovi od sat vremena su zaista najbrža opcija). Hrvatska je opet dosta bliže Mađarskoj, autom sam čula da se najčešće putuje ali i busem.m Pošto smo mi prvo svratili do Zagreba, opcija vožnje FlixBusom je bila logična pošto se sa zagrebačkog kolodvora do Budimpešte stiže za 4h i 30min. Ako razmatrate dolazak u Budimpeštu autobusom, imajte na umu da postoje tri glavne autobusne stanice u Budimpešti; Mexikói út, Népliget i Kelenföld. Nakon dužeg istraživanja, došla sam do saznanja da je Kelenföld stanica meni odgovarajuća.

Kao prevoz od autobusne stanice do grada, odabrala sam tramvaj a ne metro. Pročitala sam na više mjesta kako je vožnja tramvajem poput mini obilaska grada te mi se više dopada da ga upoznam sa njegovih obronaka ka centru – nego da se pod zemljom vozim i propustim sve. Na kraju mi je tako drago bilo što sam se odlučila za tamvaj, jer smo po odlasku iz Budimpešte prepoznali skoro sve dijelove koje smo pješke prelazili tokom naše posjete. Ni nakon pet dana ne mogu reći da sam pošteno “zagrebala” Budimpeštu, ali uspjela sam pohvatati neke osnovne stvari i prepoznajem dosta ulica i dijelova ovog čarobnog grada.

Da se vratimo na temu prevoza. Po dolasku na Kelenföld autobusku stanicu, ni minut hoda od nje se nalaze tramvajske i autobusne stanice koje voze do grada. Pošto nam je smještaj bio u neposrednoj blizini Deák Ferenc tér (trga), na BKK stranici (gradski javni prevoznik) upratila sam da tramvajska linija 49 vozi upravo do ovog trga (Deák Ferenc tér je posljednja stanica tako da to ne možete zeznuti). Po izlasku sa tramvajske stanice, neke 3 minute hoda su nas dijelile od apartmana.

Samo ću napomenuti da zaista treba biti obazriv sa kupovinom karata u javnom prevozu, nemojte se švercati jer njihovi revizori su na još lošijem glasu od naših – u civilu su i prate turiste. One nepažljive koji možda i kupe kart a ne ponište je, čeka veoma visoka kazna. Ne vrijedi zbog 1 Eura (350 Forinti) rizikovati kaznu od 100 Eura. Karte se imaju kupiti uvijek uz stanicu a preporučujem da prije odlaska u Budimpeštu detaljno pregledate web stranicu BKK gdje imate sve upute kako poništiti kartu – doslovno kao kod nas imaju one prastare “povuci ka sebi” poništavače koji buše rupe u karti, ali i one malo modernije kao u Zagrebu.

Smještaj

Po pitanju smještaja sam proteklih godina izoštrila sva čula i umijem prepoznati isplativ smještaj preko Bookinga. Međutim, uvijek tu ima i faktora sreće a sreća nas je pratila tokom ovog putovanja jer smo imali smještaj koji nikada ne bih ni za duplo veći iznos pronašla u npr. Beču (o Milanu da ne govorim). Inače sam sklonija apartmanima iako se može pronaći solidan hotel u Budimpešti. Od hotela sam u najužem izboru imala Hotel Mika Superior koji bih odabrala da nam se izjalovio apartman u kojem smo odsjeli. Doduše, Mika je skuplji ali nudi solidan doručak pa time kompenzira.

Naš izbor je ipak pao na Brill Budapest Apartments kojim smo prezadovoljni i imaju moju apsolutnu preporuku. Lokacija – vrhunska. Udaljen 3 min. od Deák Ferenc tér pješke, prođete Cafe Brunch Budapest i skrenete desno. Na adresi 3 Ó utca je zgrada u kojima se nalazi više apartmana u okviru ugostiteljskih usluga Brill Apartments – nama je pripao apartman broj 9. Preporučujem njihovu Facebook stranicu koja ima više fotografija svih apartmana.

Apartman 9 je prekrasan, prostran i izvrsno opremljen. Kupatilo je ogledalo apartmana a naše je bilo super, od prostrane i funkcionalne tuš kabine, fena, dovoljno velikih i malih peškira peškira. Kuhinja je opremljena kuhalom, kafe aparatom, tosterom, odličnim frižiderom, svim mogućim posuđem i čašama. Spavaća je bila po mom ukusu jer je imala električne žaluzine pa iako je niže nas u ulici pub, imali smo potpuni mir i tišinu kada bi ih spustili preko daljinskog ili prekidača. Krevet je udoban i prostran a na TV-u smo imali uvijek neki dobar film navečer za pogledati. Internet je svo vrijeme bio funkcionalan ali jačina mu je osrednja. Sve u svemu, zadovoljni smo pa ukoliko poželite napraviti rezervaciju, možete napraviti rezervaciju na Bookingu preko OVOG LINKA (klik!) i time dobiti povrat od 10% iznosa rezervacije a ja ću biti nagrađena sa US$15. Dobra preporuka svima dobro dođe.

Hrana i piće

Upravo je hrana jedan od najjačih razloga za posjetiti Budimpeštu. Ovaj grad mi se tako sviđa jer je “živ” i ima sve za svakoga – uvijek imate izbora i nema šanse da ostanete gladni. Plus, ako se malčice informišete i posjavjetujete sa Trip Advisor recenzijama i preporukama na internetu, možete saznati gdje je najbolja klopa za malo novca.

Prisjetiti se šta smo sve jeli i gdje smo sve jeli je gotovo nemoguće ali definitivno ne možete napraviti propust da posjetite ovaj grad a da ne probate njihov gulaš ili paprikaš. To zaista morate stavriti na listu stvari za uraditi u Budimpešti. Moja preporuka je za Menza Étterem és Kávéház – tu prave meni najukusniju goveđu gulaš supu i bogati gulaš sa prilogom. Odličan je i u Cafe Kor. Kada sam čitala recenzije i gledala You Tube videa, stalno se spominjao lángos ili tzv mađarska pizza. Međutim, to je najlošije jelo koje sam isprobala u Budimpešti i nema nikakve veze sa pizzom – to je samo pljosnati uštipak pržen u dubokom ulju preko kojeg stavljaju sve što treba i ne treba (a klasični je sa pavlakom i narendanim običnim sirom. Mogla sam ga komotno preskočiti, mene nije dojmio. Probala sam ga u gradskoj tržnici (Great Market Hall Budapest) koja je super, dio gdje se prodaje roba je sjajan – vidjeti ćete paprike po kojima su Mađari poznati, razne začine poput ljubičastog bosiljka, meso koje je skuplje nego kod nas. Na gornjem spratu se prodaje lángos ali i dosta povoljna jela “na kašiku”. Moja preporuka je da (ako nađete mjesto) sjednete i pojedete neko takvo jelo a uštipak preskočite.

Imate razne kolače i sladolede kojima se možete počastiti, Gelarto rosa je popularna kao i Mr.Funk krofne. Kürtőskalács u najjednostavnijoj formi se prodaje i u Sarajevu na Bščaršiji ali u Budimpešti ga možete isprobati u svim varijantama. Od Oreo kolačića, čokoladnih preliva, mrvica za posipanje, sladoleda svih vrsta – kürtőskalács (chimney cake) je šećerna bombica, ali veoma prijatna. Sada mi pade na pamet meksički restoran Gringos Amigos u kojem smo pojeli prvo jelo po dolasku u grad – samouvjereno smo se odlučili za najljući ghost chili umak. Vjerujte da su ghost chili nachosi bili nevjerovatno ukusni ali i nevjerovatno ljuti. Ma pravi doživljaj. U jevrejskoj četvrti imate više mjesta sa dobrom hranom. uvijek se spominje Szimpla, Mazel Tov (oni imaju izvrsnu shakshuku i schwarma sendvič), a uvečer ako volite da izlazite onda su Ruin Pubs pravo mjesto za provod. Ja sam pojela nadrealno dobar tiramisu od pistacija u Kőleves Vendéglő a preporučila bih i matzo kolač. Odlična pizza na drva uz točeno pivo se služila uz Dunav, te uz svirku uživo te bih uopšteno rekla da su im piva odlična; Dreher, Arany Aszock, Steffl, Soproni.

Šta posjetiti

Ponoviti ću da smo samo zagrebali ponudu koju Budimpešta nudi svojim posjetiteljima, ali recimo da bi ovo bio spisak svega što mislim da vrijedi vidjeti. Bilo da ćete samo baciti oko izvana ili kupiti karte za mjesta koja nisu besplatna (većina jesu), toliko toga čeka na vas. Sva tri mosta na Dunavu treba preći, vožnja je navečer po zalasku sunca najljepša. Budimski dvorac nam je oduzeo dah dok smo ga posmatrali u trenutku zalaska sunca za horizont. Imali smo vatreni spektakl na nebu a iako inače nije svaku noć osvijetljen Budimski dvorac je čaroban prizor kada to odluče učiniti. Kao da je iz bajke preslikan. Zgradu parlamenta svi vole iz Budim dijela da slikaju pošto je ogromna ali je lijepo vidjeti i izbliza.

Bazilika Sv.Ištvana je mislim i najveća građevina u gradu, te je pravi orjentir – nama je bilo super što smo i bez Google Mapsa mogli pronaći apartman samo krećući se prema njoj a u ulici iza naše je bila Opera koja je trenutno zatvorena zbog renovacije. Ribarski bastion jeste krasan, zaista je i on bajkovit ali horde turista meni barem kvare doživljaj. Ako ga uspijete posjetiti kada nije gužva, ostavlja bez daha. Cijeli dio Bude je potpuno drugačiji od Pešte, arhitektonski ali i po atmosferi. Kao drugi mali svijet. Kućice su kao u nordijskim zemljama slatke. Ako volite šoping, Váci Utca i Andrássy út su nezaobilazne. Inače od drogerija imate Rossman i drogerie markt ali i naravno Douglas.Meni su bile drage Jo Malone i Bobbi Brown prodavnice a oduševljena sam bila i Deciem prodajnim mjestom.

Ako vam je komunizam interesantna tema onda trebate posjetiti House of Terror. Ulaz je besplatan na određene datume pa to provjerite ali inače radi u periodu utorak – nedelja, od 10h ujutro do 18h navečer (cijena karte je 3000HUF). Utvrda Citadella na Gellért brdu bi u tom slučaju bila zanimljiva. Ono što ovog puta nismo posjetili pa bi ostavili za eventualno drugu posjetu Budimpešti su Szechenyi & Gellert termalne kupke. Toliko toga sam željela vidjeti i posjetiti da mi se nije dalo provoditi čitav dan ili većinu dana na termama. Možda narednog puta, kada se vidimo Budimpešta i ja.

• House of Terror
  • Szechenyi & Gellert Thermal Baths
  • Heroe's Square

Završne misli

Preporučila bih da (iako očigledno insistiram na organizaciji i smatram je korisnom), nekada sebi dozvolite da se “izgubite” tokom svog putovanja. Neka od najljepših sjećanja ali i otkrića su bila na dane i sate kada smo se prepustili spontanosti. Druga, konkretnija, stvar jeste da je uvijek dobro imati konvertor valuta pri ruci i da prije odlaska u mjenjačnicu provjerite koliko novca trebate dobiti – mađarska valuta i jezik su dvije stvari na koje se nikako nisam mogla navići. I naravno, nemojte zaboraviti uživati jer to je i poenta svega ovoga, zar ne?

PUTOPIS: BUDIMPEŠTA
elizabeth bridge budapest
danube budapest

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *